Skip to main content

Planet vs. Plastics / Introduction

На 22 април всяка година се отбелязва денят на Земята и по този повод се разискват проблеми свързани със замърсяването на нашата планетата и се търсят пътища за решаването им.
Мотото на деня на Земята тази година е Planet vs. Plastics / Планетата срещу пластмасите. В последните 50-тина години използването на пластмасите в света е нарастнало многократно, което е причина за генерирането на тонове пластмасови отпадъци.
Нашата цел е да обърнем внимание на замърсяването на водите, в частност и с пластмасите.

Смята се, че океанът поддържа живота на Земята, като 97% от водата в света се намира в океаните. Ние разчитаме на него за регулиране на нашия климат, абсорбиране на въглероден диоксид и това е източник номер едно на храна за над един милиард души.
Въпреки това, със скоростта, с която замърсяваме океана с около 12,7 милиона тона пластмаса годишно, щетите, които нанасяме на морския свят и нашата среда за живот, стават непоправими. Нашите действия през следващите 10 години ще определят състоянието на океана за следващите 10 000 години.

Проблеми пряко свързани със замърсяването и прекомерното използване на водите са:
  • Изменението на климата води до недостиг на пресни (сладки) води в някои части на Земята.
  • Замърсяването на Световния океан води до намаляването на разнообразието на морските организми.
  • На тази планета няма организъм, който да не е зависим от водата. Водата е среда на живот на много водни организми.
Това е причината днес да говорим и научим още повече за водата.

Съдържание:
  1. Water on the Earth
  2. Water cycle
  3. Water game in Scratch
  4. Threatened marine species
  5. Our projects
  6. Earth Quiz in Trinket
  7. Projects - collage, models, arts
Тема:  Земята и водата - "Планетата срещу пластмасата"

Тип на урока: Интердисциплинарен и интерактивен урок, дискусия, проектно-базирано обучение, екипна работа.

Учебни предмети: английски език, компютърно моделиране и информационни технологии, биология и ЗО, география и икономика, химия и ООС, технологии и предприемачество и изобразително изкуство.

Използван софтуер: MS PowerPoint, Scratch, Trinket.io - Python, Canva, Photopea, MS Word, ttsfree.com / Text to Speech.

Цели на урока:
  • Интегрирано развитие на езиковите умения с акцент върху четене, писане и говорене.
  • Разбиране на обща и специфична информация за планетата Земя.
  • Термини и лексика свързани с кръговрата на водата, замърсяването с пластмаси, източници на замърсяване на водата,  специфични видове живеещи в морета и океани.
  • Работа по проекти в различни области: проучване, събиране на информация, решение за подходящи материали и средства за представяне на информацията.
  • Усвояване на знания и развиване на умения за технологиите в живописта (използване на смесена техника-водни бои и молив), нюансите на цвета, светлосенки.
  • Умение за представяне на информация с помощта на модели, колажи, презентации.
  • Умение да се презентира пред публика.
  • Умение за работа в екип, лидерство, гражданско отношение по проблеми свързани със замърсяването на околната среда, в частност водите с пластмаси. Умение да разпределят задълженията си по проектите съобразено с възможностите им. Формиране и развиване на умения за организационни действия в процеса на екипната работа.
  • Прилагане на знания и умения в работата със Скрач и Trinket (Python) за изработване на тестове, игри и ресурс към урока.
  • Развиване на творчески умения и независимо мислене на учениците.
  • Развиване на критичност, самооценка и отговорност.
Използвани техники: 
  • Проекти - развиват умението на учениците да работят в екип, критичност при търсене и представяне на информация
  • Модели, колажи, рисуване със смесена техника (живопис - водни бои и моливи), презентации в PowerPoint и Canva, програмиране (блоково със Скрач и скриптов език Python), подготовка на ресурси в Photopea.
  • Прилагане на личностно ориентирано обучение, което позволява индивидуализиран и диференциран подход.
  • Използване на съвременни и класически средства за обучение (печатни материали и електронни ресурси).
Участници:
  • Ученици от 7. клас при ОУ "Св. К. К. Философ" - гр. Перник
  • Преподаватели - Елисавета Антова (английски език), Елена Пантерова (природни науки и КМИТ), Ирена Манолова (география и икономика), Габриела Стоянова (технологии и предприемачество и изобразително изкуство)

Снимки и видео материал:
Обобщение:
Урокът обхваща ключови аспекти от STEAM образованието, включително интеграция на технологии (Канва, Scratch), научни концепции (воден цикъл, замърсяване), креативност (художествени проекти) и проектно-базирано обучение (разработка на игри и викторини). Целта е не само да се образоват учениците относно замърсяването с пластмаса, но и да се насърчи активното участие в решаването на екологичните проблеми.